Türkiye’nin İlk ve Tek Kadın Savaş Filmi Yönetmeni İstanbul Üniversitesi’ndeydi

Senaryosunu Turgut Özakman’ın yazdığı “Çanakkale 1915” filminin yönetmeni Yeşim Sezgin, İstanbul Üniversitesi (İÜ) Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu (TBMYO) Radyo Televizyon Teknolojisi Programı öğrencileriyle buluştu. Filmin görüntü yönetmeni Muharrem Dokur’un da katıldığı söyleşide sinema sektöründeki çalışma şartları ve yeni olanaklar konuşuldu.

Haber: Merve Savaşkan, Hakan Kalyoncu, Burak Tapan, Büşra Buse Çakırca, Yunus Emre Sancaktutan (*)

İstanbul Üniversitesi Türkiye’nin usta yönetmenlerini ağırlamaya devam ediyor. Kısa süre önce Yönetmen Mustafa Altıoklar söyleşisine katılan İÜ TBMYO Radyo Televizyon Teknolojisi Programı öğrencileri, bu kez de “Çanakkale 1915” filminin yönetmenleriyle buluştu. Senaryosunu Turgut Özakman’ın yazdığı filmle büyük bir başarı grafiği yakalayan yönetmen Yeşim Sezgin ve görüntü yönetmeni Muharrem Dokur, öğrencilere başarılarının sırlarını anlattı.

İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi mezunu yönetmen

İÜ TBMYO Konferans Salonu’nda 25 Kasım 2014 tarihinde gerçekleştirilen söyleşiye öğrencilerin yanı sıra Radyo Televizyon Teknolojileri Programı Başkanı Yrd. Doç. Dr. Nalan K. Doğan, Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Özgü Yolcu, Öğretim Görevlisi Hasan Yaman, Okutman Bahar Söz ve Okutman Şeref Süha Taşköprülü katıldı.

İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi mezunu olan Yeşim Sezgin, okulda alınan eğitimin büyük önemi olduğunu ancak bunu sektör tecrübesi ile birleştirmek gerektiğini dile getirdi. Kendi dönemleriyle kıyaslandığında bugünün öğrencilerinin daha fazla olanağa sahip olduğunu ifade eden Sezgin, gençlerin bu olanakları iyi kullanmaları gerektiğini söyledi. Sınırlı imkanlarla filmler çektiklerini anlatan genç yönetmen, teknolojinin ilerlemesiyle işlerinin daha kolaylaştığının altını çizdi.

 “Kadın yönetmenlerin aksiyon filmi çekmesine alışık değiliz.”

Yeşim Sezgin, tarihi filmlerde olayları doğru yansıtabilmek için farklı kaynaklardan yararlanarak detaylı bir ön araştırma yapmak gerektirdiğini belirtti. Görüntü yönetmeni Muhammer Dokur da filmi çekmeden önce neredeyse bütün savaş filmlerini izlediğini ve bu filmlerin kamera arkasını araştırdığını anlattı. Çanakkale 1915 filminin çekimlerinden bahseden ikili, patlama sahneleri için özel toprak ve patlayıcı sistemler kullandıklarını söyledi. Planlamaların üç ay önceden başladığını belirten Yeşim Sezgin, “Bunlar kullanılırken kimsenin zarar görmemesine dikkat edildi” dedi.

Kadın yönetmenlerin sektördeki yerinden de bahseden Yeşim Sezgin şunları söyledi: “Kadın yönetmenlerin aksiyon filmi çekmesine alışık değiliz. Dünyada savaş filmi çeken ikinci kadın yönetmenim. Üçüncü sırada Angelina Jolie var. Türkiye’de ise savaş filmi çeken ilk ve tek kadın yönetmen benim.

 “Yeni teknolojiler ışık ve makyaj sistemini değiştirdi”

Teknolojinin hızla geliştiğinin altını çizen Muharrem Dokur, “HD görüntü teknolojinin ortaya çıkmasıyla görüntü boyutları büyüdü, ışık sistemi değişti. Bunların da etkisiyle en büyük sıkıntı ilk olarak makyajda başladı.” dedi. Yönetmen ile görüntü yönetmeni arasında uyumlu bir çalışma olması gerektiğini söyleyen Dokur, ayrıntılı ön araştırma ve set planlaması yapıldığında işlerin kolaylaştığını vurguladı. Dokur, görüntü yönetmeni ile yönetmen arasındaki farkı ise “Yönetmen sahneyi hayal eder ve kafasındaki görüntüyü görüntü yönetmenine aktarır. Görüntü yönetmeni ise bunu görüntüye dönüştürmek için yapılması gerekenleri söyler” diyerek anlattı.

(*) “Türkiye’nin İlk ve Tek Kadın Savaş Filmi Yönetmeni İstanbul Üniversitesi’ndeydi” haberi, İÜ TBMYO Radyo ve Televizyon Teknolojisi Programı bünyesinde Doç. Dr. Özgü Yolcu tarafından verilmekte olan “Radyo ve TV’de Haber Tekniği 1-2” dersi kapsamında hazırlanmıştır.

27/11/2014
598 defa okundu

İstanbul Üniversitesi Avcılar Yerleşkesi Teknik Bilimler MYO

34452 Avcılar/İstanbul

Tel: 0 (212) 473 70 70(10 Hat)

E-Mail: tbmyo@istanbul.edu.tr